Hva er Drømmen om det gode?

Drømmen om det gode er en stillhets- og mindfulnessmetodikk som er utviklet av den ideelle foreningen Drømmen om det gode i barnehager og skoler. Den består av stillhet, berøring, refleksjon og langsom konsentrert bevegelse.

Metodikken har ingen religiøs tilknytning, baserer seg på forskning og utprøvd erfaring, og er utformet for å fremme barns og skoleelevers fysiske og psykiske helse, og for å forebygge stress- og mobbeproblematikk i barnehage og skole. Den tilbyr en reell mulighet for å forbedre forutsetningene for barn og unge, og ikke minst for lærere. Lærere forteller om et roligere studiemiljø, økt konsentrasjon og fokus på skolearbeidet hos barna/elevene.

Hvem er Fan Xiulan?

Fan Xiulan har utformet de qigong-metodene som inngår i Drømmen om det gode innen Biyun-tradisjonen. Hun er utdannet lege i tradisjonell, kinesisk medisin. Hun er autorisert qigong-mester av kinesiske helsevernmyndigheter og styremedlem i World Academic Society of Medical Qigong. Biyunmetoden har funnets i Sverige siden 1992.

Fan Xiulan er selv førskolelærer, og arbeidet i en barnehage i Henan-provinsen på siste halvdel av 1970-tallet og i begynnelsen av 1980-tallet. Hennes familie, farmor og oldefar, forvaltet den tradisjonelle kinesiske medisinske tradisjonen og var begge qigong-mestere. I barnehagen fantes det mange barn som led, på grunn av fattigdom og underernæring, og Fan Xiulan forsøkte å hjelpe dem med metoder som hun hadde lært av sin farmor. Det var de første, prøvende stegene i den Barneqigong-metoden som hun utformet senere, når innstillingen til qigong ble endret i Kina, og de gamle metodene ble tatt til nåde igjen. Hun studerte også TKM (Tradisjonell kinesisk medisin) og medisinsk qigong på universitetet og tok formelle eksamener. Foruten Barne-qigong og Fredskraft-qigong har Fan Xiulan innen Biyun-tradisjonen også utformet metoder for voksne, til og med en – meget populær – for seniorer.

Brukes Drømmen om det gode til læring av bærekraftig utvikling?

Ja, vi har utformet mindfulnessøvelser for å bevisstgjøre og oppleve vår nære relasjon til naturen. Man vet i dag at vi mennesker er intimt knyttet til naturen, gjennom biosfæren og vår biologi, men også utifra fysikkens lover. Det er ikke nok å forstå dette intellektuelt, miljøbevegelsen har mange eksempler på det. Vi behøver å åpne hjertet for, og oppleve, vår nærhet til naturen og hverandre. Den medisinske forskeren Walter Osika, i vårt Advisory Board, leder CSS, Center for Social Sustainability på Karolinska Institutet i Stockholm. I CSS programerklæring fremheves betydningen av å utvikle tillit og medfølelse. Det gjelder jo ikke bare mellom mennesker, men også mellom mennesket og naturen.

 

Kan dagens stressede og splittede barn/elever virkelig lære seg stillhetsøvelser?

Ja! Vår erfaring viser at barn/elever i alle aldre, fra barnehage til videregående, tar til seg og liker stillhet. De gode resultatene viser seg etter kort tid. De barn og elever som tidlig får lære å balansere sin intensive utadvendte aktivitet med stunder av stillhet, får nytte av det, ikke bare gjennom hele skoletiden, men gjennom hele livet. Vi arbeider for at stille stunder skal bli en like naturlig del av den svenske skoledagen som gymnastikk og idrett er i dag.

 

Hvorfor har Drømmen om det gode fire ulike øvingsformer?

De fire enkle øvingsformene besjeles av mindfulness og tillater lærerne valgfrihet. Vi anbefaler valgfrihet, også for barna/elevene. Alle skal kunne velge og til og med takke nei uten å behøve å føle seg utenfor.

Stillhet består av korte avslappingsøvelser og visualisering, som munner ut i taushet og stillhet. (cirka 5-15 min)

Refleksjon: Reflekterende samtaler om eksistensielle spørsmål, som innledes med en kort, stille stund. Man lærer seg konsentrasjon og oppmerksomhet gjennom å lytte og tale fra hjertet.

Berøring: Enkle massasjeøvelser og -grep for ulike aldre utviklet av lærere på Axelsons.

Bevegelse: Meditativ gange, helseqigong og -yoga.

Da vi påbegynte arbeidet, var vi inspirert av det amerikanske forskningsprosjektet Education Initiative, knyttet til Harvard og Mind/Body Institute (nå Benson Henry Institute). Prosjektet brukte lignende metoder som dem vi bruker. Det pågikk over flere år, og med svært gode resultater, i tungt belastede storbyskoler. Man fant at stillhetsmetodene blant annet minsket aggressiv atferd og tilbøyelighet til vold, bedret innlæring, og ga bedre karakterer, større selvtillit, evne til selvbeherskelse og konsentrasjon.

Hva er mindfulness?

Mindfulness kan oversettes med  oppmerksomt nærvær. Det handler om å trene opp sin evne til bevissthet og tilstedeværelse i nuet. Slike reflekterende konsentrasjonsmetoder fins innenfor mange religioner, men kan også benyttes på læring, utøvelse av musikk etc. I Vesten i dag brukes mindfulness som en sekulær metode for å trene konsentrasjon og bevisstgjøring.

Mindfulness forskes på intensivt internasjonalt; cirka 400 vitenskapelige artikler publiseres hvert år. I Sverige pågår det blant annet forskning ved Karolinska Institutet.

Forskning viser at øvelser i mindfulness gir minsket uro, bedre søvn, økt fokus og økt selvinnsikt.

I Sveriges Riksdag kan riksdagsmedlemmer og ansatte trene på mindfulness en gang i uken. Legeutdanninger i Sverige tilbyr trening i mindfulness, både for å redusere studentenes stress og for å forbedre møtene med pasientene.

Hva sier forskning om Drømmen om det gode-metodikken?

Metodikken er forsket på av psykologen og forskeren Yvonne Terjestam. Hennes resultater med videregående elever viser minsket psykisk lidelse, mindre emosjonelle problemer og stress, forbedrede relasjoner til medelever og forbedret trivsel i skolen. Elevene blir mer harmoniske og konsentrerte. Atmosfæren i gruppen og relasjonene mellom elevene blir bedre. Alt samvirker til å oppfylle den nye skolelovens krav om et skolemiljø ”som preges av trygghet og studiero”.

Drømmen om det gode løftes fram som et eksempel på en metodikk som forebygger psykisk lidelse og mobbing, i Anne Marie Brodéns delrapport Från utanförskap till innanförskap, om barns och ungas psykiska ohälsa. Rapporten ble skrevet sammen med Sofia Kacim, på oppdrag av sosialminister Ulf Kristersson. DDG-metodikken har blitt presentert i ulike sammenhenger på riksdagen, senest på en rundebordskonferanse i nov. 2012 i forbindelse med at delrapporten ble ferdigstilt.

Hvorfor har dere berøringsøvelser og andre øvelser der man for eksempel holder i et tre?

De øvelsene som innebærer berøring, der man fokuserer oppmerksomheten mot hendene eller på et tre eller en annen naturlig gjenstand, er såkalte ”mindfulness”-øvelser. De trener nærvær og konsentrasjon, og som forskningen viser har de også store helseeffekter. Det kan være lettere for barn, særlig de splittede og rastløse barna, å fokusere på noe konkret.

Jeg føler at jeg alene ikke klarer å få mine elever til å gjøre Drømmen om det gode-øvelser, selv om jeg tror på dem. Fins det noen hjelp å få?

Drømmen om det gode har et stort nettverk av ressurspersoner i Skandinavia. Ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg¨å finne noen i nærheten av deg.

Er ikke stillhet og qigong risikabelt for unge mennesker?

Drømmen om det godes qigong-metoder er tilpasset barn og ungdommers behov. Det fins mange ulike former for qigong. Biyunskolens Barneqigong og Fredskraftqigong, som inngår i Drømmen om det gode, er framfor alt helsemetoder for å oppnå avslapping og balanse. Ifølge mange forskere utgjør derimot den hektiske livsstilen og all stimulansen utenfra en stor helserisiko. 16 års erfaring i barnehager og skoler og foreliggende forskning på Drømmen om det godes metoder har vist at de gir svært god effekt på barns og unges psykiske såvel som fysiske helse. Östermalmsskolan i Stockholm ble anmeldt til Skoleinspeksjonen fordi man benyttet yoga, men i sitt svar slo inspeksjonen fast at yoga kan benyttes i skolen, så lenge fokus ligger på helsevern.

Høsten 2013 ble Drømmen om det godes arbeid i Oskarshamns barnehager og skoler anmeldt til Skoleinspeksjonen av noen foreldre, som så på qigong og yoga som konfesjonelle. Skoleinspeksjonen svarte at man i anmeldelsen ikke fant noe som strider mot skolens oppdrag.

Jeg har selv positive erfaringer med meditasjon og massasje i klasserommet. Jeg skulle ønske at mine kolleger forsto hvilke muligheter slike metoder gir, men de er altfor stresset til å stoppe opp og lytte. Har dere noe råd til meg?

Kanskje du kan invitere dine kolleger til å prøve noen av de metodene som du bruker i klasserommet. Det kan skje på et lærermøte eller på en studiedag. De fleste opplever en stund med avslapping eller massasje som noe meget positivt. En annen mulighet er å be en elev komme og fortelle.

Jeg vil prøve Drømmen om det gode i min skole. Hvordan begynner man? Hva er de første stegene?

Hvordan prosessen best kommer igang, beror på situasjonen i skolen. Om ingen utenom du kjenner til metodikken, anbefaler vi et vitenskapelig foredrag på skolen som et første steg.

Om en gruppe lærere allerede er interessert, kan det bli aktuelt med en grunnkurs på skolen der alle lærerne er velkomne. På grunnkurset lærer du deg enkle øvingsformer for alle fire metodene.

Kontakt oss så kan vi hjelpe deg å lage en strategi.

Jeg vil prøve Drømmen om det gode-metodene med mine ungdomskoleelever, men hvordan skal jeg få dem interessert?

Fortell at enkle stillhetsøvelser styrker selvfølelsen og gjør det lettere å håndtere vanskelige følelser. Og at man gjennom forskning vet at personer som øver på stillhet blir friskere og mer positive. Og at avslapping fremmer kreativitet og læring! La elevene prøve i kortere stunder. Om noen elever er forstyrrende, gi hun/han noe å lese på, eller prøv stressprikker. De kan bestilles på biodots.

Arbeider dere med usynlige krefter?

Stillhetsmetodene har vist seg å kunne utvikle evnen til medfølelse, intelligens, kreativitet, ro, helse på en meget positiv måte. Noen andre usynlige krefter arbeider vi ikke med.

Vitenskapelige erfaringer og den forskning som fins idag viser hvor viktig det er at hjernen vår får hvile, for å kunne fungere på best måte.

Det er på denne bakgrunnen vi driver vårt arbeid.

Høsten 2013 ble Drømmen om det godes arbeid i Oskarshamns barnehager og skoler anmeldt til Skoleinspeksjonen av noen foreldre som mente at qigong og yoga er konfesjonelle. Skoleinspeksjonen svarte at det i anmeldelsen ikke fins noe som strider mot skolens oppdrag.

Er yoga og qigong en form for religion?

I Drømmen om det gode brukes yoga og qigong med fokus på helse og velvære, uten konfesjonelle innslag.

Skoleinspeksjonen har utredet yoga i skolen og uttalt at dersom fokus ligger på helse og velvære, uten konfesjonelle innslag, anses det ikke som religiøs praksis. Samme argumentasjon skulle kunne brukes på qigong.

Den anskuelsen som qigong og yoga bygger på er ikke akseptert innenfor den moderne, vestlige vitenskapen, noe som ikke forhindrer at metodene brukes til stressreduksjon eller som terapi på mange store vestlige sykehus.

Begrepene yoga og qigong, som de brukes i de gamle indiske, respektive kinesiske tradisjonene, dekker et stort område av øvelsesformer som kan være svært ulike seg i mellom, og ha ulike hensikter avhengig av hvilken yoga eller qigongform- og tradisjon det dreier seg om.

 

Hva er qi?

Qi bygger på den tradisjonelle kinesiske medisinens (TKM) ideer. Det betyr livskraft, derav navnet qigong. Ifølge TKM (Tradisjonell kinesisk medisin) er qigong en metode for å hente livskraft. Teorien bak TKM aksepteres ikke i vestlig medisin, som ikke har løst gåten om hva livet er. Men det foregår mye medisinsk forskning i Europa og USA på tradisjonell kinesisk medisin – urtemedisin, qigong og akupunktur. Man vet at de er effektive, men aksepterer ikke de tradisjonelle forklaringene.

Forskningsreferanser:

Terjestam, Yvonne, John Jouper og Caroline Johansson. 2010. Effects of Scheduled Qigong Exercise on Pupils’ Well-Being, Self-Image, Distress, and Stress. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, vol 16, nr 9, 2010, pp 939-944. Biyunmetoden er forsket på blant annet på Örebro universitet, der det er skrevet to doktorgradsavhandlinger om dens effekter. Se lenker nedenfor:

Qigong: Acute affective responses in a group of regular exercisers Johansson, Mattias (Örebro universitet, Hälsoakademin) Örebro universitet, Hälsoakademin. Doktorgradsavhandling. 2009. Örebro Studies in Sport Sciences, ISSN 1654-7535; 4. Se følgende lenke for abstract og tilgang til avhandlingen: http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:216317

Qigong in Daily Life: Motivation and Intention to Mindful Exercise Jouper, John (Örebro universitet, Institutionen för idrott och hälsa) Örebro Studies in Sport Sciences, ISSN 1654-7535;2. Doktorgradsavhandling. 2009. Se følgende lenke for abstract og tilgang til avhandlingen: http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:174503&searchId=1

Må man ikke tro på qi for å få resultater med qigong?

Man behøver ikke tro på qi for å oppnå den såkalte avslappingseffekten gjennom bevegelsene. Qigong brukes ved mange store vestlige sykehus for stressreduksjon. Vi ble inspirert av mange års skoleforskning der qigong inngikk, den ble utført ved Mind/Body Institute, knyttet til Harvard. Instituttet heter nå Benson-Henry Institute for Mind Body Medicine, og holder til på Massachusetts General Hospital, der qigong fremdeles er en verdifull mind/body teknikk som brukes i stressreduserende hensikt. Dokumenterte effekter, som er oppnådd uten at man tror på qi, kan være bedre fysisk og mental helse, økt bevegelighet, samt redusert utskillelse av stresshormoner, noe som styrker immunforsvaret. Dessuten ses økt oksygenopptaksevne og konsentrasjonsevne.