Anders Kvammen støtter Drømmen om det godes arbeid!

Tuesday 28 September 2021

Anders Kvammen er prisbelønt tegneserietegner med blant annet boken “Ungdomsskolen” som fikk Brageprisen i 2017, og nominert til Nordisk råds litteraturpris for barn- og unge i 2018.

Fredelig berøring. Illustrasjon av Andres Kvammen

Forlaget, No Comprendo Press, som har utgitt boken, omtaler den slik: 

Aksel begynner på en helt ny ungdomsskole, og strever med å finne seg til rette i det tøffe sosiale klimaet på skolen. Da Aksels fetter, bestekompis og klippe i tilværelsen omkommer i en ulykke, blir det ytterligere en stein til byrden. Den unge Aksel må kjempe seg gjennom sorg, sinne og konfrontasjoner med alt fra ungdomspsykologen til plageåndene. Men heldigvis har Aksel en støttende og forståelsesfull familie som gjør sitt beste for at han skal ha det bra. Og selv om han er en følsom gutt, har han også styrke til å komme seg gjennom problemene.

I sin første bok viser Anders N. Kvammen et naturlig fortellertalent, han har utviklet sin særegne poetiske stil med detaljrikdom, innlevelse og humor. Nå har Ungdomsskolen blitt teater med premiere på Oslo Nye teater den 29. september. Og senere i høst skal Anders Kvammen sammen med teateret på turné til ungdomsskolene i Oslo.

Her har han laget illustrasjoner av våre øvingsformer. Vi er stolte og glade for hans støtte til Drømmen om det godes arbeid, som nettopp dreier seg om å lage et godt miljø for trivsel, utvikling og læring i barnehage og skole!

Stillhet. Illustrasjon av Anders Kvammen

Refleksjon. Illustrasjon av Anders Kvammen

Den magiske Drømmen om det gode-skolen

Tuesday 22 June 2021

Källörskolen – et syngende hus som bryr seg

Källör, en badeanstalt ved Östhammarsfjärden, har gjennomgått mange forvandlinger siden dens tilblivelse på 1880-tallet, gjennomlevd opp- og nedturer, vært igjennom glansperioder og kriser. Men dens oppgave, å ta vare på omgivelsenes fysiske og sosiale bærekraft – har den ikke glemt.

I de første 50-årene ble det tilbudt helsefremmende bad og medisinsk behandling for indre kroniske sykdommer som på den tiden ikke ble behandlet på sykehus. I de neste 75 årene var den skole for lokale barn i alle aldre.

I 2015 var det vakre huset ute på odden forfallent, den gule fargen hadde flasset av, vinduene var spikret igjen og svarte muggprikker var kommet til syne på de oppråtnede veggene. Nå ville Källör blitt revet og erstattet med et nytt hotell hvis ikke beboerne i Östhammar hadde grepet inn selv.

Det ble dannet en Bygdegårdsforening, og sammen med områdets arkitekter fikk de kommunen med og klarte å avverge rivingsplanene. Bygdefolket tilbød seg å renovere det vakre gamle huset på ideell basis i helgene, og arbeidet pågår fortsatt, men i dag kan det høres stemmer og hammerslag derfra selv på hverdager. I samarbeid med kommunen har de gjennomført flere arbeidsmarkedsprosjekter og engasjert enslige unge flyktninger og unge mennesker som har hatt problemer med å finne seg arbeid. Salongen med utsikt over bukten leies ut igjen til bryllup og andre festligheter. Ovenpå tilbys yoga og naturmedisinske helsekonsultasjoner: “Jeg skulle ønske jeg kunne sove her, slik at jeg ikke måtte kaste bort tiden hver dag,” betrodde en av mennene som jobber der hver dag, meg.

En kvinne som ofte går forbi, fortalte en reporter at hun føler en sang i hjertet når hun ser på det gjenoppstandne huset!

Vi vet i dag at trær kommuniserer, blant annet med langsomme elektriske impulser. Hvorfor skulle ikke hus få hjertene til å synge når vi går forbi?

Det var da jeg, Anna Bornstein, leste om det at jeg fikk ideen til en ny slags virtuell skole, som vi kunne gå ​​inn i i vårt indre uten noen som helst nettforbindelse. Der legger vi igjen stress, finner fred og ro, har tid til ettertanke og bare være. Ordet skole kommer fra greske Skholé, som blant annet betyr hvile. Skolen min er en helt ny oppfinnelse når det gjelder virtuell design, men det vi oppdager der er ro og forståelse og visdom som vi alle har, og som har eksistert i oss til alle tider og overalt på jorden.

Den fysiske porten er Källör, ute på neset med sine tårn, den vakre fasaden som vender mot bukten og sin lange erfaring med å gi helsehjelp og velvære. Vi drar dit fordi vi har lyst, det er ingen som krever det av oss.

Renoveringen pågår fortsatt i det vakre gamle huset. Møbeltrekk og takdekorasjoner. Fasader som blir malt, vinduer som blir installert og som vi Østhammer-beboere kan donere hvis vi vil og kan. Vegger som ofte viser seg å ha mange lag når man undersøker dem nærmere. Oppgavelisten vil alltid være ganske lang. “Dette huset vil sannsynligvis aldri bli ferdig, men det vil være tilgjengelig, funksjonelt.” sier Erik Walldén, tidligere styreleder i Bygdegårdsforeningen og smiler i et intervju med SVT.

Veggene viste seg å ha flere lag da han og teamet hans startet oppussingsarbeidet. Da de rev av den gamle tapeten i den store salen, dukket det opp en stor foldedør som de ikke visste om, i veggen mot et mindre tilstøtende rom. Nå kan du gå fritt mellom rommene.

Også i den virtuelle skolen kommer vi oss til innsiden gjennom en usynlig skyvedør. Den er ikke skjult inne i noen fysisk vegg, men i en virtuell vegg og åpning til vårt indre som vi ønsker å oppdage og utforske. Men slik er det også i vanlige skoler, museer, kulturhus, konsertsaler og kirker, vi blir trukket inn dit for å finne inn til oss selv. Mennesket har alltid, overalt på jorden, skiftet perspektiv mellom utsiden og innsiden. I vårt indre finner vi ro, forståelse og vår naturlige glede når vi har klart å komme gjennom vanens vegger og besvær…

De fleste oppgaver og hobbyer, men også våre viktige relasjoner, som kjærlighet og / eller familieforhold, skjønnhet og mening, finner vi ved å flytte perspektiver fra utsiden av livet til vårt indre og balansere mellom dem.

Hvordan ser timeplanen ut i den virtuelle indre skolen? Jo, den er ikke forhåndsbestemt. Hver besøkende designer sin egen tidsplan og læringsprosess. Vi er alle så forskjellige. Læringen vår er i stor grad basert på egne erfaringer og refleksjoner. Vi velger hvilket rom vi vil gå til og hvilke opplevelser, kunnskaper og innsikter som kan være av verdi for oss.

Ett tema er å finne fred og bevare den selv når vi er midt i det aktive livet.

Et annet er å skifte perspektiv mellom forskjellige dimensjoner akkurat som vi gjør i fantasihistorier.

Et tredje er å være helt og holdent i vår verden – helhjertet pleier man å kalle det. Ingen kan bestemme at vi skal være det, det skjer bare når vi blir fengslet av noe og ønsker å delta.

Et fjerde er skattejakt, for å komme i kontakt med vår menneskelige verdi, grunnlaget for demokrati.

Et femte er kunnskapssult og behov. Vi får muligheten til å ta oss selv på alvor, men kan fortsatt være lekne, eksperimenterende og lokke fram spørsmål og innsikt, reflektere over og stake ut vår egen vei.

Høres det ut som magi? Ja, mye av livet vårt er magisk hvis vi tar oss tid til å utforske det. Når vi finner og åpner skjulte dører til våre indre rom, blir læring magisk.

Annmeldelse av boka “Stillhet i barnehage og skole”

Tuesday 8 December 2020

Dosent Marit Lundestad ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Oslo Met anbefaler Anna Bornsteins bok “Stillhet i barnehage og skole – Steg for steg”.

I anmeldselsen skriver hun “…dette er en bok som kan anbefales til bokens hovedmålgruppe, personer som arbeider med barn og unge. Boken bidrar med kunnskap om hvordan barn og unge gjennom oppmerksomt nærvær, avslappingsteknikker, riktig bevegelse, god, vennlig berøring og felles refleksjon kan få en bedre hverdag med redusert stress. Ikke minst i den spesielle tiden vi lever i akkurat nå, med en verdensomspennende pandemi, blir det kanskje mer viktig enn noen gang at den neste generasjon lærer metoder for å ro ned, finne seg selv og forankre seg i noe.”

Les hele anmeldelsen her: BokanmeldelseStillhetibarnehageogskoleLundestad

Virker livsmestringskurs – og hva er det?

Tuesday 3 November 2020

Alta kommune beskriver erfaringer fra pilotprosjekt med Drømmen om det godes metodikk på Tverrelvdalen skole og forteller om videre satsing i kommunen.

Gjennom Altas kommunes satsing på livsmestring har Drømmen om det gode blitt engasjert til for et pilotprosjekt på Tverrelvdalen skole i skoleåret 2019/20. På denne skolen fra 1. til 10 trinn viser evalueringen blant annet bedet fokus og arbeidsro, bedre elevrelasjoner og bedre klasse- og skolemiljø. Som noen av lærerne beskrev det:

“Ungan kan boble over av energi fra friminuttet og har vansker med å sitte stille. Men når vi har tatt 6-8 minutter med stillhetsøvelse på yogamattene er de super fokusert. Det virker som de har klart å kanalisere energien på en god måte og blir flinkere til å lære”. 

Alta Kommune fortsetter sin satsing på Livsmestring med Drømmen om det godes metodikk med Talvik skole og barnehage og Haldde Montessoriskole som de neste som deltar.

Les mer på Alta kommunes nettside

På norsk: Boken Stillhet i barnehage og skole – steg for steg

Tuesday 4 August 2020

Denne boka av Anna Bornstein viser hvordan enkle metoder kan bidra til ro og livsmestring for barn og voksne.

Anna Bornstein, forfatter og journalist, tok på midten av 1990-tallet initiativ til den ideelle organisasjonen Drömmen om det goda, som har utviklet og lært bort sin stillhetsmetodikk i mer enn tjue år. Metodikken har fire øvelsesformer – stillhet, berøring, refleksjon og bevegelse.

Boka deler erfaringer, øvelser og ofte forbløffende resultater fra barnehage, grunnskole og videregående skole. Lærerne gir sine refleksjoner, og vi får ta del i barnas og elevenes respons på øvelsene. Resultatene blir belyst med medisinsk og nevrologisk forskning. I denne utgaven beskrives også utviklingen av Drømmen om det gode i Norge, som har pågått siden 2004, og resultatene fra blant annet barnehager og fra et livsmestringsprosjekt i grunnskolen i Alta.

Boka kan kjøpes direkte fra Drømmen om deg gode, kontakt@dreamofthegood.no. Pris kr 350, gratis forsendelse.