Metoder for videregående

metoder_gymnasiet

DoG_film_banner_150Våre metoder ble opprinnelig utformet for videregående elever, som viste seg å være sultne på fred og ro. Lærerne var alltid like overrasket over elevenes entusiasme når de fikk prøve Drømmen om det gode-metodene. Vi tenkte: «her fins det en oversett ressurs for å kunne skape et bedre læringsmiljø og bedre sosiale forhold i klasserommet». Mye har hendt siden den gang. Drømmen om det gode har utviklet seg og vokst. De tidlige erfaringene har blitt bekreftet av mangeårige studier, ledet av en mengde ulike lærere.

Les mer om Drømmen om det gode på Rudbecks gymnasium i Sollentuna


“Denne kunnskapen burde alle få ta del i på skolen, ettersom den er grunnlaget for hva som er viktigst i livet.  At jeg er fornøyd og trygg på meg selv og den jeg er.” Elev i videregående, 2. klasse


“Min drivkraft er elevenes respons og vissheten om at jeg har en viktig erfaring og kunnskap som jeg bør dele.”  Lærer på videregående


Se filmen om hvordan Drømmen om det gode ble introdusert på YBC-gymnaset i Nacka!


Stillhet

Enkel stillhetsøvelse for å oppnå avslappingseffekten

Sett deg komfortabelt til rette.

Slapp av.

Pust dypt og rolig.

Finn støtte i et ord, en gjenstand, en lyd eller noe annet som stilner sinnet. Fokuser oppmerksomheten på det. Gi deg tid til å avslutte øvelsen.

Øv i 15–20 min.

Avslappingseffekten er motsatsen til stressreaksjonen – den såkalte kamp- og fluktreaksjonen. Avslappingseffekten inntrer ved hvile og meditasjon. Den medfører at blodtrykket synker og fordøyelses-, hjerte- og pusteaktivitet senkes.