Metoder for grunnskolen

metoder_grundskolan

DoG_film_banner_150

Drømmen om det gode-metodikken brukes flittig på alle klassetrinn i grunnskolen. Mange lærere blir overrasket over den positive responsen hos elevene, selv de mest splittede og rastløse elevene tar til seg øvelsene når de først har fått prøve dem. Forskning med ungdomsskoleelever viser effekter hos elevene som bl.a. mindre psykiske problemer, mindre emosjonelle problemer og stress, forbedrede relasjoner til medelever og forbedret trivsel på skolen, og bedre selvbilde. Gode effekter kan oppnås på kort tid og med forholdsvis liten innsats fra lærerens side.


”Jeg synes at jeg er blitt sterkere innvendig og kan fokusere bedre på idretten min.”
Grunnskoleelev 8. klasse


”Klassen er mye roligere og man kan kjenne bedre etter i sitt indre siden alt er så stille og atmosfæren mye roligere enn den pleier å være.  Stresset forsvant etterhvert med avslappingen. Nå er det nesten helt borte, jeg kjenner ikke lengre presset på meg.”
Ungdomskoleelev, 8. klasse


Forskningsprosjektet Barn i balanse

Når psykolog og forsker Yvonne Terjestam utformet forskningsprosjektet Barn i balanse, ville hun undersøke hvordan stillhetsmetodene ble mottatt i ungdomsskolen i 7. og 8. klasse. Valhalla-skolen i Oskarshamn deltok i 2005–2006 i prosjektet. Marianne Henriksen, leder for et av de lærerteamene som ble instruert i metodikken, trodde ikke at hennes elever skulle kunne ta imot stillhet. De skulle øve 2–3 ganger i uken i åtte uker, men etter to uker forklarte Marianne for Yvonne: ”Jeg bryr meg ikke om hva forskningen din kommer fram til, jeg kommer til å fortsette med disse metodene uansett! De har skapt så store positive forandringer allerede!


Stillhetsøvelse for grunnskolen

Mediter når du skreller en appelsin

Ta noen dype åndedrag. Slapp av. Slipp tanker på fortiden og framtiden. Konsentrer deg om øyeblikket. Vær åpen og mottakelig.

Se på appelsinen, forestill deg hvor den har kommet fra, og nyt fargen, konsistensen og formen. Kjenn den herlige duften som appelsinen utsondrer når du skreller den. Se hvordan appelsinen er formet i båter og del forsiktig båtene. Legg merke til hvordan du tygger appelsinen. Tygger du med begge sider av kjeven, eller bare med den ene? Hvor mange ganger tygger du innen du svelger? Ikke ha det travelt. Tygg sakte. Når du merker at oppmerksomheten din vandrer, så slutt å spise et øyeblikk.

Svelg det du har i munnen og la den være tom en kort stund. Ta et dypt åndedrag og fortsett så å spise. Tillat deg selv å glede deg over den sanselige opplevelsen å spise med oppmerksomhet.