Källörskolen – et syngende hus som bryr seg
Källör, en badeanstalt ved Östhammarsfjärden, har gjennomgått mange forvandlinger siden dens tilblivelse på 1880-tallet, gjennomlevd opp- og nedturer, vært igjennom glansperioder og kriser. Men dens oppgave, å ta vare på omgivelsenes fysiske og sosiale bærekraft – har den ikke glemt.
I de første 50-årene ble det tilbudt helsefremmende bad og medisinsk behandling for indre kroniske sykdommer som på den tiden ikke ble behandlet på sykehus. I de neste 75 årene var den skole for lokale barn i alle aldre.
I 2015 var det vakre huset ute på odden forfallent, den gule fargen hadde flasset av, vinduene var spikret igjen og svarte muggprikker var kommet til syne på de oppråtnede veggene. Nå ville Källör blitt revet og erstattet med et nytt hotell hvis ikke beboerne i Östhammar hadde grepet inn selv.
Det ble dannet en Bygdegårdsforening, og sammen med områdets arkitekter fikk de kommunen med og klarte å avverge rivingsplanene. Bygdefolket tilbød seg å renovere det vakre gamle huset på ideell basis i helgene, og arbeidet pågår fortsatt, men i dag kan det høres stemmer og hammerslag derfra selv på hverdager. I samarbeid med kommunen har de gjennomført flere arbeidsmarkedsprosjekter og engasjert enslige unge flyktninger og unge mennesker som har hatt problemer med å finne seg arbeid. Salongen med utsikt over bukten leies ut igjen til bryllup og andre festligheter. Ovenpå tilbys yoga og naturmedisinske helsekonsultasjoner: “Jeg skulle ønske jeg kunne sove her, slik at jeg ikke måtte kaste bort tiden hver dag,” betrodde en av mennene som jobber der hver dag, meg.
En kvinne som ofte går forbi, fortalte en reporter at hun føler en sang i hjertet når hun ser på det gjenoppstandne huset!
Vi vet i dag at trær kommuniserer, blant annet med langsomme elektriske impulser. Hvorfor skulle ikke hus få hjertene til å synge når vi går forbi?
Det var da jeg, Anna Bornstein, leste om det at jeg fikk ideen til en ny slags virtuell skole, som vi kunne gå inn i i vårt indre uten noen som helst nettforbindelse. Der legger vi igjen stress, finner fred og ro, har tid til ettertanke og bare være. Ordet skole kommer fra greske Skholé, som blant annet betyr hvile. Skolen min er en helt ny oppfinnelse når det gjelder virtuell design, men det vi oppdager der er ro og forståelse og visdom som vi alle har, og som har eksistert i oss til alle tider og overalt på jorden.
Den fysiske porten er Källör, ute på neset med sine tårn, den vakre fasaden som vender mot bukten og sin lange erfaring med å gi helsehjelp og velvære. Vi drar dit fordi vi har lyst, det er ingen som krever det av oss.
Renoveringen pågår fortsatt i det vakre gamle huset. Møbeltrekk og takdekorasjoner. Fasader som blir malt, vinduer som blir installert og som vi Østhammer-beboere kan donere hvis vi vil og kan. Vegger som ofte viser seg å ha mange lag når man undersøker dem nærmere. Oppgavelisten vil alltid være ganske lang. “Dette huset vil sannsynligvis aldri bli ferdig, men det vil være tilgjengelig, funksjonelt.” sier Erik Walldén, tidligere styreleder i Bygdegårdsforeningen og smiler i et intervju med SVT.
Veggene viste seg å ha flere lag da han og teamet hans startet oppussingsarbeidet. Da de rev av den gamle tapeten i den store salen, dukket det opp en stor foldedør som de ikke visste om, i veggen mot et mindre tilstøtende rom. Nå kan du gå fritt mellom rommene.
Også i den virtuelle skolen kommer vi oss til innsiden gjennom en usynlig skyvedør. Den er ikke skjult inne i noen fysisk vegg, men i en virtuell vegg og åpning til vårt indre som vi ønsker å oppdage og utforske. Men slik er det også i vanlige skoler, museer, kulturhus, konsertsaler og kirker, vi blir trukket inn dit for å finne inn til oss selv. Mennesket har alltid, overalt på jorden, skiftet perspektiv mellom utsiden og innsiden. I vårt indre finner vi ro, forståelse og vår naturlige glede når vi har klart å komme gjennom vanens vegger og besvær…
De fleste oppgaver og hobbyer, men også våre viktige relasjoner, som kjærlighet og / eller familieforhold, skjønnhet og mening, finner vi ved å flytte perspektiver fra utsiden av livet til vårt indre og balansere mellom dem.
Hvordan ser timeplanen ut i den virtuelle indre skolen? Jo, den er ikke forhåndsbestemt. Hver besøkende designer sin egen tidsplan og læringsprosess. Vi er alle så forskjellige. Læringen vår er i stor grad basert på egne erfaringer og refleksjoner. Vi velger hvilket rom vi vil gå til og hvilke opplevelser, kunnskaper og innsikter som kan være av verdi for oss.
Ett tema er å finne fred og bevare den selv når vi er midt i det aktive livet.
Et annet er å skifte perspektiv mellom forskjellige dimensjoner akkurat som vi gjør i fantasihistorier.
Et tredje er å være helt og holdent i vår verden – helhjertet pleier man å kalle det. Ingen kan bestemme at vi skal være det, det skjer bare når vi blir fengslet av noe og ønsker å delta.
Et fjerde er skattejakt, for å komme i kontakt med vår menneskelige verdi, grunnlaget for demokrati.
Et femte er kunnskapssult og behov. Vi får muligheten til å ta oss selv på alvor, men kan fortsatt være lekne, eksperimenterende og lokke fram spørsmål og innsikt, reflektere over og stake ut vår egen vei.
Høres det ut som magi? Ja, mye av livet vårt er magisk hvis vi tar oss tid til å utforske det. Når vi finner og åpner skjulte dører til våre indre rom, blir læring magisk.