Se våre inspirasjonsfilmer
”Denne kunnskapen burde alle i skolen ta del i siden den handler om hva som er viktigst i livet. At jeg er tilfreds og trygg i meg selv og den jeg er.”
Elev i 2. år i videregående skole
”Det er innenfra oss selv vi henter kraft til å håndtere det som hender oss. Vi tenker at det er de der ute som skal håndtere problemene, men det er jeg som har ansvaret.”
Bestyrer i barnehage
Aktuelle nyheter
Yoga for barn og unge med Drømmen om det Gode
Tori Alstad, mangeårig yoginstruktør og styremedlem i Drømmen om det gode, har utviklet et yogakurs
En førjulsfortelling fra Altaskolen
Gjennom dagen får vi på de forskjellige klassetrinnene høre uttalelser som: ”Dette er den beste
Prisbelønte Anders Kvammen støtter Drømmen om det godes arbeid
Anders Kvammen er prisbelønt tegneserieskaper med blant annet boken «Ungdomsskolen» som fikk Brageprisen i 2017,
Delta på webinar
Er du nysgjerrig på hva vår stillhet- og nærværsbasert metodikk betyr for barn og unge og hva det kan gi deg i skolen som lærer eller skolehelsepersonell?
Da kan du melde deg på vårt introduksjonswebinar.
Du får:
Informasjon om Drømmen om det godes metodikk og om de positive effektene som bekreftes gjennom erfaring og forskning i skole og barnehage. Du får også en smakebit på det vi tilbyr og økt forståelse for hjernens behov for stillhet og ro. Dette er mulighet for hele personalgruppen deres!
”Du synes om noen og det kiler i magen, du kan si at det er sommerfugler i magen. Du blir varm i kroppen og får en rar følelse. Du blir nesten en annen person.”
Elev i 4. klasse i reflekterende samtale om kjærlighet
Bøker
Stillhet i barnehage og skole – steg for steg av Anna Bornstein.
Denne boka er en gullgruve for alle pedagoger, bestyrere i barnehage og rektorer som tar på alvor skolelovens krav om et trygt og godt læringsmiljø for elever som fremmer helse, trivsel og læring. Anna Bornstein, med sin lange journalistiske erfaring, rapporterer om 25 års arbeid med Drømmen om det gode for å snu støy og stress til fred og ro. Hvordan skjer det, hvordan opplever lærere, barn og elever prosessen? Hva er triksene? Hvordan takler du motkreftene? Hva sier forskningen?
Mer om boka her.
Boken kan bestilles i bokhandel eller direkte fra Drømmen om det gode på kontakt@drommenomdetgode.no for kr 250 + frakt
Den kontemplative pausen av Christian Egge
Boka gir en bred dokumentasjon av ulike initiativer i skolen basert på mindfulness, spesielt i de fem nordiske landene, gjennom intervjuer med sentrale aktører i feltet. Hva blir gjort, hvorfor og hvordan? Forfatteren gir også en historisk bakgrunn for fenomenet samt noen kulturfilosofiske perspektiver på hvordan stillhet og et kontemplativt element har vært sentralt i dannelsesprosesser i Øst og Vest gjennom 2000 år. Boken vender seg til lærere, skoleledere, lærerskolestudenter, skoleforskere og -politikere og foreldre med barn i skole og barnehage.
Boken kan bestilles hos Nordli eller hos ulike andre bokhandlere på nett. Fullpris kr 399.
Mindfulness i skolan. Hälsa och lärande bland barn och unga av Yvonne Terjestam
Forfatteren er psykolog (Docent, PhD ) forsker og tidigere lektor ved Linnéuniversitetet. Boka handler om den ‘tredje veien’ til kunnskap – en ny oppmerksom, kontemplativ pedagogikk. Det er en pedagogisk form for lystbetont læring som passer godt for barn og unge i dagens og morgendagens skoler. I boken beskriver forfatteren mindfulness og andre kontemplasjonsbaserte metoder. Leseren får vite hva som skjer i hjernen når vi praktiserer mindfulness, men også hvilke psykologiske og pedagogiske effekter slik trening gir.
Biodots hudtermometre (måler avspenning)
Biodot hudtermometre er små selvklebende, temperaturfølsomme klistrelapper som plasseres på huden for å overvåke hudtemperaturen. Endringer i hudtemperatur skyldes endringer i mengden blod som strømmer gjennom huden. Mer blodstrøm gjør huden varmere og mindre blodstrøm gjør den kjøligere. Biodots er spesielt nyttige som biofeedback under stillhetsøvelser og for å motivere og forsikre brukeren om at de oppnår avslapning og avspenning. Biodots er et nyttig redskap for lærere som gjør stillhetsøvelser med sine elever. Drømmen om det gode bruker dem på sine kurs.
Biodots kan bestilles hos Streetwise: https://www.stresswise.co.uk/biodot
Metodikken i praksis
Hvordan vil du beskrive undervisningen din?
– Jeg er nok veldig tålmodig og forståelsesfull. Det er viktig at elevene kjenner seg seg velkommen og sett. Jag jobber med mindfulness i all undervisning, også i mental trening utenfor timene mine.”
Peter Milton, lærer historie, filosofi, religion og mental trening, Videregående yrkesfag.
Tips fra kursdeltakere
Vi har samlet tips fra personer som har deltatt på våre kurs
Som leder bør man være sikker på øvelsesformene for å få med seg elevene.
Det er viktig at alle har mulighet til å velge selv hva de er med på, det skal alltid være frivillig og lystbetont.
Tilpass øvelsene ut ifra elevenes erfaring med mindfulness.
Ha et lengre perspektiv på metodikken, jo lenger man benytter den jo større effekt.
Elevenes behov må være styrende og da lytter de gjerne og tar det til seg seg.
Ha ikke for lange opphold mellom hver gang.
”Vi ser at barna er fornøyd og glade gjennom deres omsorg for hverandre, samspill og trygghet.”
Barnehagelærer
Eksempler fra barnehager og skoler
Barnehager
Drømmen om det gode gir rolige og harmoniske barn
Hundremeterskogen Ideelle og Biologiske barnehage i Nittedal ble sertifisert Drømmen om det gode-barnehage i 2017. Senere har de, med leder Niels Bjørn Olsen i spissen, utviklet et konsept som de kaller «Oppvekst i balanse». På deres hjemmeside kan vi lese at metodene er inspirert av og videreutviklet fra bl.a. Anna Bornsteins Drømmen om det gode, og Martin og Lise August sin kunnskap om særlig sensitive barn. Hverdagen kan være hektisk for både barn og voksne. Vårt ønske er å gi barn verktøy til å finne ro i seg selv. Verktøy som de kan ta med seg videre i livet og hente fram når de behøver det.
Slik forteller de selv:
I Hundremeterskogen barnehage SA har vi daglige hvilestunder. Her har vi fokus på å finne roen ved hjelp av pusteteknikker, sanselys, avslappende lyd og bilder mm.
For å utvikle god kroppsbeherskelse, styrke kjernemuskulaturen og utvikle et godt selvbilde bruker vi rolige koordinerte bevegelser gjennom barne-qigong og barneyoga. Flere av oss som jobber i Hundremeterskogen barnehage SA er utdannet instruktører innen dette.
Vennlig berøring bidrar til færre konflikter, lavere stress nivå og bedre samarbeid. Innunder vennlig berøring kommer hånd og fot massasje, berøringsleker og bruk av massasjeball.
Gjennom refleksjonssamtaler lærer vi å undre oss over verden, reflektere over egne og andres meninger, og respektere hverandre. Dette bidrar til større sosial kompetanse og et lavere konfliktnivå.
Fra Hundremeterskogen barnehages hjemmeside ellers les mer om deres arbeid i boken Stillhet i barnehage og skole – steg for steg, av Anna Bornstein, Emilia forlag 2020.
Ann-Kristine Källström Sundgren har vært leder for barnehager i mange år og var initiativtaker til å benytte Drømmen om det godes metodikk i barnehager. Barnehagene Armbandet och Kättsätter i Norrköping var pionerer med Drømmen om det gode og ble de første sertifiserte Drømmen om det gode-barnehagene i Sverige. Siden 2001 har alla lærere vært opplært i alle de fire øvingsformene til Drømmen om det gode. Metodene besjeles av nærvær og veves inn i det daglige arbeidet. Evalueringer, medarbeiderundersøkelser og kvalitetsgjennomganger viser svært gode resultater. Jobbstresset blir redusert og det er svært lavt sykefravær.
Grunnskoler
Alta kommune valgte i 2019 Drømmen om det gode og Akkurat No som partnere i et livsmestringsprosjekt for å innføre våre metoder i skoler og barnehager i kommunen.
Utgangspunktet var utfordringer mht. psykisk helse hos barn og unge, frafall i videregående skole og høyt sykefravær blant lærerne. Med positive erfaringer blant deltakerne pågår fremdeles prosjektet.
Les instruktør Gudrun Nordmos beretninger:
Massasjeøkt og stillerom ved Talvik skole
Vi er først litt i tvil om det lar seg gjennomføre at elevene på 1. og 2. klassetrinn masserer hverandre, men vi kunne ha spart oss tvilen. To og to arbeider sammen i dyp konsentrasjon, den ene masserer den andre og bytter etter ca 1o minutter. Barna er lydhøre og interesserte. De følger nøye med i instruksjonen og venter med å legge hendene på den andres skuldre til de har spurt og fått den andres tillatelse til å gjøre det. På denne måten lærer barna seg også å respektere andres grenser og at det er lov å sette sine egne.
Inspirert av vårt forrige besøk, har elevene ved ungdomsskoletrinnet på Talvik skole laget sitt eget stillerom, de kaller det Narniarommet. Det var deres eget initiativ, og de søkte om midler fra skolen for å omgjøre det gamle datarommet til et rom hvor de kan trekke seg tilbake når de har behov for det. Her kan de slå av lyset og skru på stjernehimmel, det er plakater, drømmefangere og andre selvlagede dekorasjoner på veggene. For tiden praktiseres ikke bare stillhet i rommet, men i alle fall en mulighet til å trekke seg bort, og bare være i eget eller venners selskap!
Stillhet på Kaiskuru skole:
På fjerde klassetrinn har læreren lovet elevene at vi skal komme inn i klassen og delta når de gjør øvelser fra Drømmen om det gode. Vi blir møtt av en hyggelig gjeng som åpenbart allerede har lang erfaring med stillhetsøvelser. Barna sitter med lukkede øyne og hører på lærerens behagelige instruksjon da en annen lærer kommer inn i klasserommet for å gi en beskjed. Og selv om han blir værende inne i klasserommet en stund, lar ikke elevene seg affisere det aller minste. De sitter stille, fordypet i sitt eget indre, og er først tilbake når de blir bedt om å åpne øynene og strekke på seg.
Du kan lese mer fra disse besøkene i ”En førjulsfortelling fra Altaskolen”.
– I vårt arbeidteam fikk vi våren 2006 kontakt med Yvonne Terjestam. Hun ville innlede et samarbeid med klasser som var interessert i å delta i et forskningsprojekt om ”mind-body”- metoder, det vil si metoder som blant annet har som mål å redusere stress og øke harmoni og trivsel blant elevene. I forskningsprosjektet ble to metoder fra Drømmen om det gode testet, en stillhetsøvelse og en metode for elevmassasje. Vi meldte vår interesse og nå, noen år senere, jobber vi med alle Drømmen om det godes metoder: stillhet, klasseromsmassasje, reflekterende samtaler og yoga/qigong. Disse metodene dreier seg om å redusere stress og styrke balansen og følelse av ro og velvære hos elevene.
Av Kerstin Adolfsson. Annette Andersson, Mariann Henriksen og Roger Nilsson
Videregående skole
Mitt lugn ble intitiert av elever i videregående med erfaring med stillhetsøvelser og som ønsket å spe stillhet og ro til sine venner. Mitt lugn er både en app og et prosjekt som ble drevet av Drömmen om det goda i Sverige 2015-2018 med støtte fra Allmänna Arvsfonden. Over 3000 elever fikk muligheten til å prøva stillhets- og mindfulnessbaserte øvelser i skoletiden sammen med sine lærere, for så å fortesette på egenhånd og dele med andra. Hensikten var å skape trygghet og ro for læring, minske stress og forebygge psykisk og fysisk uhelse hos ungdommer i videregående skole i Sverige. Appen ble utviklet av instruktører i Drömmen om det goda i i samarbeid med forskere, lærere og elever i videre gående skoler. Den inneholder Drømmen om det godes fire øvingsformer – stillhet, berøring, refleksjon og bevegelse – og annen funksjonalitet som hjelper deg å stadfeste når du har ro, hvordan du opplever stress og stillhet, samt inspirasjonsfilmer.
I Norge har vi laget appen Stille som er inspirert av appen Mitt Lugn. Du kan laste ned appen her på App Store eller Google Play.